New Page 1

 

Home
Menu Utama

Premium - 2 kekosongan

 

Khasiat Tumbuhan dan Haiwan
 

  Beras   Dhab
  Burung   Halia
  Cuka   Katak
  Daun Saderi   Daging Keldai liar
  Delima   Gandum
  Tamar   Zaitun
  Buah Tin   Telur
  Garam   Susu Binatang
       


Beras
 

Dalam Kitab Zaad al-Maad telah dinyatakan bahawa terdapat satu hadis Mauduq yang menerangkan tentang kelebihan beras iaitu ;
 

Sabda Rasulullah SAW :

كُلّ شَيْءٍ أَخْرَجَتْهُ الأَرْضُ فَفِيهِ دَاءٌ وَشِفَاءٌ إلاالأَرُزّ فَإِنّهُ شِفَاءٌ لاَ دَاءَ فِيهِ

Setiap sesuatu yang dihasilkan oleh bumi (tanah) mengandungi penawar dan mendatangkan penyakit kecuali beras, sesungguhnya ia adalah penawar (ubat) dan tidak mendatangkan penyakit".

Menurut pengarang kitab tersebut, ia bukan hadis dan tujuan ia dpaparkan sebagai peringatan dan amaran kepada mereka ia menyandarkan ia kepada Rasululullah SAW.

Beras adalah antara makanan yang mengenyangkan. Di anatara khasiatnya ialah ;

1. mudah dicerna oleh perut
2. menyihatkan badan
3. menambah air mani
4. menjernihkan warna kulit dan muka

 

Burung

Firman Allah SWT

“Dan daging burung dari apa yang mereka inginkan” Surah al-Waqiah : 21

Ada burung yang halal dan ada yang haram dimakan. Di antara yang haram dimakan ialah ;
1. mempunyai taring/mencakar utk mencari makanan spt helang dsb
2. yang dilarang membunuhnya spt hudhud
3. yang disuruh membunuhnya spt gagak
4. yang makan bangkai spt gagak dsb

Di antara khasiatnya ialah ;

a. ayam - panas tapi lembab sbb itu tidak sesuai bagi ibu yang baru bersalin/keguguran
               - mudah dicerna
               - mengelokkan suara
               - menguatkan daya ingatan
               - menambah darah
               - menambah air mani

b. itik/serati - panas dan lembap
                       - susah dicerna, tidak sesuai utk perut
                       - byk lemak

c. Angsa  - panas dan kering
                 - tidak baik dimakan

                     

Cuka


 

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللّهِ رَضِيَ اللّهُ عَنْهُمَا أَنّ رَسُولَ اللّهِ صَلّى اللّهُ عَلَيْهِ وَسَلّمَ سَأَلَ أَهْلَهُ الْإِدَامَ فَقَالُوا : مَا عِنْدَنَا إلا خَلّ فَدَعَا بِهِ وَجَعَلَ يَأْكُلُ وَيَقُولُ نِعْمَ الْإِدَامُ الْخَلّ نِعْمَ الْإِدَامُ الْخَل ّ

Sabda Rasulullah SAW :

Dari Jabir bin Abdullah RA bahawa Rasulullah SAW bertanya tentang laukpauk kepada keluarganya.  Jawab mereka : Kami tidak mempunyai apa-apa, kecuali cuka. Lalu Rasulullah SAW meminta dihidangkan. Setelah dihidangkan, baginda memakannya seraya berkata : Sebaik-baik lauk ialah cuka. Hadis riwayat Muslim 
 

عَنْ أُمّ سَعْدٍ رَضِيَ اللّهُ عَنْهَا عَنْ النّبِيّ صَلّى اللّهُ عَلَيْهِ وَسَلّمَ نِعْمَ الْإِدَامُ الْخَلّ اللّهُمّ بَارِكْ فِي الْخَلّ فَإِنّهُ كَانَ إدَامَ الْأَنْبِيَاءِ قَبْلِي وَلَمْ يَفْتَقِرْ بَيْتٌ فِيهِ الْخَل

Dari Ummu Said RA dari Nabi SAW baginda bersabda :  Sebaik-baik lauk ialah cuka. "Ya Allah berkatilah cuka. Sesungguhnya ia adalah aluk para nabi sebelumKu. Tidak akan dilanda kemiskinan rumah yang ada cuka”.  Hadis riwayat Ibnu Majah.

Cuka mempunyai beberapa khasiat :
1. menyembuhkan keracunan
2. membantu mencernakan makanan
3. menghilangkan haus
4. melancarakan peredaran darah
5. mengubati penyakit limpa
6. mengubati penyakit kuning.

 

Daun Saderi

Daun saderi amat bermanfaat untuk membuka sumbatan yang terjadi pada hati dan limpa. Membantu pencernaan,  melancarkan kencing dan melancarkan keluarnya darah haid.

 

Delima

Firman Allah SWT ;

فِيهِمَا فَاكِهَةٌ وَنَخْلٌ وَرُمّانٌ } [ الرّحْمَنِ 68 ]

 ”Dalam syurga itu terdapat buah-buahan, kurma dan delima”

Surah ar-Rahman ayat 68

Delima manis rasanya, baik untuk perut, membersihkan kahak dan lendir pada dada, menymbuhkan penyakit batuk dan sakit paru-paru.

Di antara khasiat delima yang manis ialah :

1. Menguatkan usus
2. membersihkan tekak
3. ubat batuk

 Di antara khasiat delima yang masam ialah :

1. menyucikan perut
2. mencegah muntah
3. melawas air kencing

4. menghentikan cirit birit

5. Menyembuh penyakit kuning
6. menguatkan anggota badan
7. mengurangkan panas badan
8. mengurangkan lemak badan

 Sabda RS ; Makanlah delima dengan lemaknya, sebagai penyamak (pembersih) perut.

 Bagi mata yang kekuning-kuningan, perahkan air delima dan campurkan sedikit madu. Biji delima yang dicampur madu juga boleh mengubat bisul.

 

Dhab

Dhab adalah sejenis biawak padang pasir. Ia HALAL dimakan.

عَنْابْنِ عَبّاسٍ أَنّ رَسُولَ اللّهِ صَلّى اللّهُ عَلَيْهِ وَسَلّمَ سُئِلَ عَنْهُ لَمّا قُدّمَ إلَيْهِ وَامْتَنَعَ مِنْ أَكْلِهِ أَحَرَامٌ هُوَ ؟ فَقَالَ لاَ, وَلَكِنْ لَمْ يَكُنْ قَوْمِي فَأَجِدُنِي أَعَافُهُ

 Dari Ibnu Abbas RA bahawa rasulullah SAW telah ditanya tentang dhab, ketika dihidang kapadanya dia tidak memakannya. Apakah ia HARAM ? . Jawab beliau : Tidak. Tetapi tiada Dhab di kwsn kaumku, maka aku merasa jijik” Hadis riwayat Bukhari.

وَفِي " الصّحِيحَيْنِ " : مِنْ حَدِيثِ ابْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللّهُ عَنْهُمَا عَنْهُ صَلّى اللّهُ عَلَيْهِ وَسَلّمَ أَنّهُ قَالَ لَا أُحِلّهُ وَلَا أُحَرّمُهُ وَهُوَ حَارّ يَابِسٌ يُقَوّي شَهْوَةَ الْجِمَاعِ وَإِذَا دُقّ وَوُضِعَ عَلَى مَوْضِعِ الشّوْكَةِ اجْتَذَبَهَا .

Dhab adalah panas dan kering. Khasiatnya ialah menambah kekuatan syahwat. Minyaknya mujarab utk sakit @ kembung perut.

 

Halia

Firman Allah SWT ;

وَيُسْقَوْنَ فِيهَا كَأْسًا كَانَ مِزَاجُهَا زَنْجَبِيلًا } [ الْإِنْسَانِ 17 ]

Mereka (ahli syurga) diberikan minuman segelas yang campurannya adalah halia” Surah al-Insan ayat 17.

وذكر أبو نعيم في كتاب الطب النبوي من حديث أبي سعيد الخدري رضي الله عنه قال أهدى ملك الروم إلى رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم ـ جرة زنجبيل، فأطعم كل إنسان قطعة، وأطعمني قطعة‏.

Abu Naim meriwayatkan dari Abu Said al-Khudari beliau berkata bahawa Raja Rom telah memberi satu bejana halia kepada Rasulullah SAW, maka baginda telah memberi makan setiap seorang sepotong dan kami diberi sepotong”

 

Di antara khasiat halia ialah ;
1. Menghangatkan badan
2. membantu pencernaan
3. menyihatkan perut
4. menghilangkan rabun mata kerana udara lembab
5. menambah kekuatan syahwat
6. membuang angin dlm perut dan usus besar
7. menghilangkan kahak
8. ubat penyakit buasir
9. mengurangkan bau nafas

Ramai para pengamal perubatan berkata :”Jika manusia mengetahui banyaknya manfaat yang diperolehi dari halia, pasti mereka membelinya walaupun dengan seharga emas”

 

Katak

Katak haram dimakan dan haram utk dijadikan ubat dan dilarang membunuhnya.

عَن عُثْمَانَ بْنِ عَبْدِ الرّحْمَنِ رَضِيَ اللّهُ عَنْهُ أَنّ طَبِيبًا ذَكَرَ ضِفْدَعًا فِي دَوَاءٍ عِنْدَ رَسُولِ اللّهِ صَلّى اللّهُ عَلَيْهِ وَسَلّمَ فَنَهَاهُ عَنْ قَتْلِهَا رواه أحمد في مسنده

Dari Uthman bin Abdul Rahman RA berkata, bahawa seorang doktor menyebut-nyebut tentang katak untuk dijadikan ubat di sisi Rasulullah, maka Rasulullah SAW melarang membunuhnya.” Hadis riwayat Imam Ahmad.

Dalam kitab al-Qanun berkata : Sesiapa yang makan darah @ daging katak, akan tumbuh bintil dan bengkak-bengkak, warna kulit menjadi suram dan air maninya tertumpah (menjadi cair) sehingga  dia mati. Sebab itulah para doktor tidak menjadikannya sebagai ubat, kerana takut akibat buruknya.


Daging Keldai liar

عن أبي قتادة رضي الله عنه، أنهم كانوا مع رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم ـ في بعض عمره، وأنه صاد حمار وحش، فأمرهم النبي ـ صلى الله عليه وسلم ـ بأكله وكانوا محرمين، ولم يكن أبو قتادة محرمًا – رواه البخارى ومسلم

Dari Qatadah RA bahawa mereka bersama Rasulullah SAW pada ketiika umrah. Abu Qatadah memburu keldai liar, lalu Rasulullah SAW menyuruh mereka makannya, sedangkan mereka sedang berihram. Abu Qatadah tidak berihram.

عن جابر قال‏:‏ أكلنا زمن خيبر الخيل وحمر الوحش - رواه ابن ماجه

Dari Jabir bin Abdullah RA, ia berkata ; “Pada waktu perang Khaibar, kami makan daging kuda dan keldai liar”. ‏‏

 

Gandum

 

عَن عَائِشَةَ قَالَتْ [ ص 302 ] كَانَ رَسُولُ اللّهِ صَلّى اللّهُ عَلَيْهِ وَسَلّمَ إذَا أَخَذَ أَحَدًا مِنْ أَهْلِهِ الْوَعْكُ أَمَرَ بِالْحِسَاءِ مِنْ الشّعِيرِ فَصُنِعَ ثُمّ أَمَرَهُمْ فَحَسَوْا مِنْهُ ثُمّ يَقُولُ " إنّهُ لَيَرْتُو فُؤَادَ الْحَزِينِ وَيَسْرُو فُؤَادَ السّقِيمِ كَمَا تَسْرُوَا إحْدَاكُنّ الْوَسَخَ بِالْمَاءِ عَنْ وَجْهِهَا وَمَعْنَى يَرْتُوهُ يَشُدّهُ وَيُقَوّيهِ . وَيَسْرُو يَكْشِفُ وَيُزِيلُ . رَوَى ابْنُ مَاجَهْ

Dari Aisyah RA bahawa ia berkata : “Adalah Rasulullah SAW jika salah seorang keluargnya kurang sihat, ia meminta sesuap gandum, lalu dimasaknya. Kemudian dia menyuruh mereka memakannya, maka merekapun memakannya. Setelah itu Rasulullah SAW berkata : “Sesungguhnya gandum itu menguatkan hati yang sedih dan menghilangkan hati yang sakit, sebagaimana salah seorang kamu menghilangkan/membersihkan kotoran dari mukanya dengan air”

Gandum memberi faedah menyembuhkan batuk, melegakan kahak, mengurangkan lebihan lemak badan, melancarkan air kencing, menyihatkan perut, menghilangkan rasa haus dan menurunkan panas badan.


Susu Binatang

‏وإن لكم في الأنعام لعبرة نسقيكم مما في بطونه من بين فرث ودم لبنا خالصا سائغا للشاربين‏ ‏ ‏ ‏النحل‏:‏ 66‏

Dan sesungguhnya pada binatang-binatang ternak itu, kamu beroleh pelajaran yang mendatangkan iktibar. Kami beri minum kepada kamu daripada apa yang terbit dari dalam perutnya, yang lahir dari antara hampas makanan dengan darah; (iaitu) susu yang bersih, yang mudah diminum, lagi sedap rasanya bagi orang-orang yang meminumnya.

 

وقال في الجنة‏:‏ ‏ ‏فيها أنهار من ماء غير آسن وأنهار من لبن لم يتغير طعمه‏ ‏ ‏ ‏محمد‏:‏ 15‏

Padanya (bsyurga) beberapa sungai dari air yang tidak berubah (rasa dan baunya), dan beberapa sungai dari susu yang tidak berubah rasanya
 

‏ وفي السنن مرفوعًا‏:‏ ‏ ‏من أطعمه الله طعامًا‏.‏ فليقل‏:‏ اللهم بارك لنا فيه، وارزقنا خيرًا منه، ومن سقاه الله لبنًا فليقل‏:‏ اللهم بارك لنا فيه، وزدنا منه، فإني لا أعلم ما يجزئ من الطعام والشراب إلا اللبن‏

‏‏Sesiapa yang diberi makanan oleh Allah, maka hendaklah ia membaca; Ya Allah, berilah kami keberkatan kepada makanan ini dan berilah lagi makanan kepada kami yang lebih baik dari ini.” Dan sesiapa yang diberi minum susu oleh Allah, maka hendaklah ia membaca : Ya Allah berkatilah bagi kami pada minuman ini dan tambahkan lagi kepada kami (susu).” Sesungguhnya tidak ada satu makanan dan minuman yang cukup lengkap (khasiatnya) selain drp susu. Riwayat Abu Daud.

 

Garam
 

وذكر البغوي في تفسيره ‏:‏ عن عبد الله بن عمر ـ رضي الله عنهما ـ مرفوعًا‏:‏ ‏ ‏إن الله أنزل أربع بركات من السماء إلى الأرض‏:‏ الحديد، والنار، والماء، والملح‏ ‏‏.‏ والموقوف أشبه‏.‏

Al-Baghwi dalam tafsirnya ada menyebut bahawa drp Abdullah bin Umar RA dengan sanad marfuk: Bahawa Allah telah menurunkan 4 perkara yang berkat dari langit ke dunia iaitu besi, api, air dan garam.

Tamar (Kurma)

ثبت في الصحيح عنه ـ صلى الله عليه وسلم ـ‏:‏ ‏ ‏من تصبح بسبع تمرات وفي لفظ‏:‏ من تمر العالية لم يضره ذلك اليوم سم ولا سحر‏

Diriwayatkan daripada Saad r.a katanya: Rasulullah s.a.w pernah bersabda: Sesiapa yang memakan tujuh biji kurma di antara La Bataiha (dua tanah tidak berpasir di Madinah) pada waktu pagi, maka racun tidak akan dapat memudaratkannya sampai petang *

Maklumat lanjut

Telur

ذكر البيهقي في شعب الإيمان أثرًا مرفوعًا‏:‏ أن نبيًا من الأنبياء شكى إلى الله سبحانه الضعف، فأمره بأكل البيض‏.‏ وفي ثبوته نظر، ويختار من البيض الحديث على العتيق، وبيض الدجاج على سائربيض الطير، وهو معتدل يميل إلى البرودة قليلًا‏.

Maksudnya : Imam Biahaqi meriwayatkan sebah hadis marfuk : bahawa seorang nabi di antara para nabi telah mengadu kepada Allah tentang kelemahan badannya. Maka Allah mengarahnya supaya makan telur. 

Di antara khasiat kuning telur ialah ;

1. menghilangkan rasa sakit
2. ubat batuk

 

 

Tin

يذكر عن أبي الدرداء‏:‏ أهدي إلى النبي ـ صلى الله عليه وسلم ـ طبق من تين، فقال‏:‏ ‏ ‏كلوا و أكل منه،

Abu Darda’ menceritakan bahawa RS dihadiahkan satu tabak buah tin. Beliau bersabda; makanlah !, maka akupun makan.

 Di antara khasiat buah tin ialah ;

1. ubat penyakit buasir
2. ubat bengkak-bengkak badan
3. menghilangkan batuk yang berpanjangan
4. melawaskan air kencing

 

Zaitun

35. Allah (Pemberi) cahaya (kepada) langit dan bumi. Perumpamaan cahaya Allah, adalah seperti sebuah lubang yang tak tembus, yang di dalamnya ada pelita besar. Pelita itu di dalam kaca (dan) kaca itu seakan-akan bintang (yang bercahaya) seperti mutiara, yang dinyalakan dengan minyak dari pohon yang berkahnya, (yaitu) pohon zaitun yang tumbuh tidak di sebelah timur (sesuatu) dan tidak pula di sebelah barat(nya), yang minyaknya (saja) hampir-hampir menerangi, walaupun tidak disentuh api. Cahaya di atas cahaya (berlapis-lapis), Allah membimbing kepada cahaya-Nya siapa yang dia kehendaki, dan Allah memperbuat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia, dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu. An-Nur :35

 Di antara khasiat buah zaitun ialah :

1. perut
2. mengeluarkan cacing
3. menghaluskan kulit
4. penawar racun
5. melambatkan uban

Sabda Rasulullah SAW :

Makanlah buah zaitun dan berminyaklah dengannya, kerana buah itu adalah bauh berkat.

Maklumat lanjut

Free CSS Template

Iklan teks - 10 kekosongan - Iklan teks anda di sini. Hanya RM10 sebulan.

Sponsors




Perpustaan Digital, mengandungi
ribuan kitab-kitab turath mu'tabar.
Download PERCUMA !!!

 

Right - 7 kekosongan



 Work From No Home

 

 

 

 

 
www.tayibah.com-footer

Home | Aqidah | Feqah | Keajaiban | Tokoh Artikel | Tazkirah | Sirah | Tamadun | Kesihatan | Perubatan  |  Usul Fiqh | Ulumul Hadis Doa & Zikir  | eKhutbah | Download |Video 


Copyright 1999-2013 www.tayibah.com

Penafian

Isi kandungan website ini adalah koleksi peribadi dan untuk rujukan semata-mata. Anda dinasihatkan merujuk kepada alim ulama' dan kitab-kitab mu'tabar untuk mendapatkan penjelasan lanjut. Jika terdapat kesilapan fakta, sila hubungi webmaster@tayibah.com untuk pembetulan. Kerjasama anda amat dihargai. Sekian. Terima kasih. Sama-samalah kita menyumbang kepada dakwah Islamiyyah.


   

Valid CSS!HONESTe Online Member Seal Click to verify - Before you buy! Valid XHTML 1.0 Transitional