Nabi Isa tidak pernah mendakwa kebenaran konsep Divinty – Dr. Jamal Badawi

Tiada agama di dunia luar agama Kristian menjadikan ia satu ibadah untuk penganutnya untuk mempercayai, kasih sayang dan hounour Yesus kecuali Islam. Membaca al-Quran menjadi bukti (lihat contohnya 19: 16-36, 3: 33068, 5: 72-77).

Menurut Al-Quran, Isa adalah salah seorang utusan pilihan Allah. Menurut kebanyakan orang Kristian. Yesus adalah Tuhan-penjelmaan, lelaki penuh dan Allah penuh. Tetapi boleh terhingga dan tak terhingga yang menjadi salah satu? Menjadi penuh Tuhan bermakna kebebasan daripada bentuk terbatas dan dari tidak berdaya. Dan untuk menjadi seorang lelaki penuh bermakna ketiadaan ketuhanan. Jika apa yang dimaksudkan dengan perpaduan atau Yesus dengan Tuhan adalah perpaduan kiasan perhubungan rohani, tidak akan ada sebarang masalah kerana ini terpakai kepada Nabi yang lain.

Ia adalah desakan bahawa perpaduan ini adalah “sebenar” yang menimbulkan persoalan yang serius, yang tidak dapat dijawab selama hampir 2000 tahun, dan tidak ada apa-apa prospek menyelesaikan mereka pada masa hadapan. Penyelidikan moden telah dapat mendedahkan akar mitos deifying Jesus (lihat sebagai contoh John Hick ini  Mitos Tuhan menjelma , JM Robertson  Pagan mesias , dan  agama Kristian dan Mythology , TW Doane ini  Alkitab Mitos dan Parallels mereka dalam Agama Lain ). Ia boleh membantu, bagaimanapun, untuk mengkaji secara ringkas hujah-hujah utama untuk ketuhanan mendakwa Yesus.

Pelbagai rujukan dipetik, sebahagian besarnya dari Yohanes dan Paulus, untuk menyokong tuntutan ini. Jika standard yang sama telah digunakan untuk saksi yang dapat dipercaya lain bahawa orang lain juga Tuhan menjelma, adakah mereka akan diterima sebagai ilahi? Adakah ia tidak adil untuk meminta pertama “sama ada Jesus (atau orang lain untuk perkara itu) mengaku sebagai Tuhan?”

tuntutan yang didakwa

Tiada teks alkitab tunggal di mana Yesus mendakwa jelas dari ilahi. Dan tidak ada mana-mana teks yang tersirat, yang boleh ditafsirkan secara eksklusif bermaksud tuntutan ketuhanan.

Sebaliknya, terdapat banyak teks yang jelas dan terus di mana Yesus menafikan kesetaraan dengan Tuhan atau memiliki mana-mana sifat-sifat ketuhanan Tuhan (lihat contohnya John 8: 28-29, 14:. 10, 24. 28. 31. Mk 13: 32, 10: 18). Dalam satu perkara yang serius seperti kepercayaan kepada Tuhan, bukti tersirat atau kenyataan kiasan adalah jauh daripada mencukupi. Ia juga tidak munasabah untuk mendakwa bahawa Jesus disimpan bahawa perkara yang serius sebagai rahsia yang dijaga dan dengan itu menimbulkan kekeliruan kepada ramai orang selama berabad-abad.

Miracles

Tiada keajaiban dikaitkan dengan Yesus melambangkan bahawa dia adalah Tuhan menjelma. Tidak ada keajaiban utama yang menyumbang kepada Yesus, yang tidak mempunyai beberapa selari dalam Alkitab. Termasuk kebangkitan (lihat contohnya Ibr 7: 3, saya raja-raja 17: 22, 20: 35-36, II Raja-raja 4: 7, 34, 44, 6: 17, 20, 13: 22, Ezk 37: 1-14 ). Bagaimana mendedahkan adalah kenyataan Yesus, “Saya boleh berbuat apa-apa dari diri-Ku sendiri” (Yohanes 5: 30).

Tidak ada perbezaan antara orang Islam dan Kristian di ketidaksempurnaan sifat manusia, keperluan untuk mengadakan pendamaian, mengejar keselamatan dan keutamaan rahmat Tuhan dan sifat pemaaf. Perbezaannya, bagaimanapun, berkaitan dengan cara memohon ampun dan kekuatan untuk “mengatasi dosa”. Al-Quran mengajar bahawa Allah adalah kedua-duanya hanya lagi Maha Penyayang. Tetapi oleh kerana Allah telah menciptakan manusia dan mengetahui kelemahan, Dia tidak memerlukan pertumpahan darah untuk memaafkan. Orang yang ikhlas bertaubat dan dipupuk hubungan cinta kepada tuhan, dan ketaatan dan merendahkan diri. Boleh yakin pengampunan penyayang Tuhan.

Menuntut bahawa keselamatan boleh dijamin hanya melalui darah Yesus, sebagai “Anak Domba Allah dan pengorbanan yang sempurna” tidak dapat dipertahankan pada banyak alasan. Mari kita kaji satu isu. Yang mati di atas salib (mengikut cerita Alkitab)? Jika ia adalah Yesus orang itu, maka ia bukan korban yang sempurna. Tidak ada orang, bagaimanapun sempurna, boleh menebus dosa semua manusia atau memenuhi keperluan korban sempurna. Dan jika orang yang mati di atas salib sama dengan Allah. Maka adalah tuhan mati “tiga hari”? Ia adalah selaras dengan Perjanjian Lama untuk mengucapkan ini? Dan jika Pemberi Life sendiri mati, siapa lagi yang boleh membawa kepada-Nya kembali kepada kehidupan? Yang menjaga alam semesta sebelum kebangkitan-Nya? Jika Tuhan Semua Penyayang dan Pengasih mahu memaafkan, apa yang menghalang beliau daripada berbuat demikian secara langsung, cara mudah dan mudah? Mengapa mesti yang “keperluan keadilan” dipenuhi dengan kezaliman kubur, penderitaan dan azab Yesus tidak bersalah? Akan ketidakadilan yang ketara ini, jika ia benar? Konsisten dengan kualiti kasih ilahi? Bagaimana yang sesuai yang boleh memohon seorang Hakim, yang bukannya menghukum penjenayah atau mengampuni dia, yang terletak dalam kuasanya, untuk memerintahkan pelaksanaan anaknya “hanya” supaya penjenayah akan bebas dan menghargai berapa banyak Hakim mencintai dia? Di manakah tanggapan penderitaan dan mati Tuhan datang? Bagaimana yang berkaitan dengan mitos yang hampir sama sebelum pengenalan doktrin ini kepada tetapi mendalam ajaran tauhid mutlak mudah Yesus? olah ia benar? Konsisten dengan kualiti kasih ilahi? Bagaimana yang sesuai yang boleh memohon seorang Hakim, yang bukannya menghukum penjenayah atau mengampuni dia, yang terletak dalam kuasanya, untuk memerintahkan pelaksanaan anaknya “hanya” supaya penjenayah akan bebas dan menghargai berapa banyak Hakim mencintai dia? Di manakah tanggapan penderitaan dan mati Tuhan datang? Bagaimana yang berkaitan dengan mitos yang hampir sama sebelum pengenalan doktrin ini kepada tetapi mendalam ajaran tauhid mutlak mudah Yesus? olah ia benar? Konsisten dengan kualiti kasih ilahi? Bagaimana yang sesuai yang boleh memohon seorang Hakim, yang bukannya menghukum penjenayah atau mengampuni dia, yang terletak dalam kuasanya, untuk memerintahkan pelaksanaan anaknya “hanya” supaya penjenayah akan bebas dan menghargai berapa banyak Hakim mencintai dia? Di manakah tanggapan penderitaan dan mati Tuhan datang? Bagaimana yang berkaitan dengan mitos yang hampir sama sebelum pengenalan doktrin ini kepada tetapi mendalam ajaran tauhid mutlak mudah Yesus? untuk memerintahkan pelaksanaan anaknya “hanya” supaya penjenayah akan bebas dan menghargai berapa banyak Hakim mencintai dia? Di manakah tanggapan penderitaan dan mati Tuhan datang? Bagaimana yang berkaitan dengan mitos yang hampir sama sebelum pengenalan doktrin ini kepada tetapi mendalam ajaran tauhid mutlak mudah Yesus? untuk memerintahkan pelaksanaan anaknya “hanya” supaya penjenayah akan bebas dan menghargai berapa banyak Hakim mencintai dia? Di manakah tanggapan penderitaan dan mati Tuhan datang? Bagaimana yang berkaitan dengan mitos yang hampir sama sebelum pengenalan doktrin ini kepada tetapi mendalam ajaran tauhid mutlak mudah Yesus?

Misteri

Rujukan sering dibuat kepada kesaksian murid-murid. Paul, Gereja atau lain-lain sebagai bukti pengalaman daripada ketuhanan Yesus. Tetapi tidak bahawa pengalaman berbentuk di tempat pertama dengan penerimaan dogma bahawa Yesus adalah ilahi? Bukankah itu seperti mengatakan bahawa anda perlu menerima jawatan-Jesus, buatan manusia dogma bahawa dia adalah ilahi, supaya anda boleh mengalami ini “kebenaran”, yang seterusnya akan menjadi bukti bahawa dia adalah tuhan? Saya tertanya-tanya jika ada masalah “logik pekeliling” dalam jenis ini “bukti”? Apa yang kita boleh katakan kepada ramai manusia yang melaporkan pengalaman yang sama sambil percaya dalam pelbagai dewa? Adakah mereka perlu diberitahu bahawa pengalaman mereka, ikhlas kerana ia mungkin, tidak semestinya bukti-bukti kebenaran muktamad; bahawa mereka boleh menjadi pengalaman mengelirukan ditentukan oleh andaian?

Untuk keterangan Paul, kita dapati bahawa Kitab Kisah Para Rasul menunjukkan bahawa Paul telah dituduh tidak memberitahu kebenaran tentang ajaran-ajaran Yesus, tuduhan yang beliau tidak menafikan tetapi cuba menjustifikasikan (lihat Roma 3: 7-8) .

Saksi Gereja sepanjang sejarah bukan hujah yang berdaya maju sama ada. Pertengkaran, pembalikan keputusan mendakwa menjadi  dengan bantuan roh kudus , keputusan seperti Perang Salib, penyiasatan atau pelaksanaan pemikir bebas dan ahli-ahli sains tidak bererti bukti pengalaman daripada ketuhanan Yesus, dan mereka pula testimoni daripada Pengampun kasih Allah atau kediaman-Nya di dalam atau melalui orang-orang yang mengaku sebagai “Kristian” dan berpegang kuat dengan ajaran percaya bahawa Yesus adalah Tuhan-penjelmaan.

Sesungguhnya, ada beberapa perkara yang minda terhad kita tidak dapat memahami sepenuhnya atau bayangkan (contoh bahawa Allah tidak mempunyai permulaan atau akhir).

Tetapi ini adalah berbeza daripada yang memerlukan manusia, diberkati dengan alasan yang diberikan Tuhan, untuk menerima percanggahan jelas yang tidak dapat menjelaskan dengan secukupnya selepas 2000 tahun dan berjuta-juta jilid.

kesimpulan

Sungguh menakjubkan bagaimana kebanyakan orang Kristian, selepas hampir 1400 tahun wahyu “bukti akhir” Tuhan; Al-Quran masih tidak menyedari, apatah lagi menyedari apa yang dikatakannya mengenai sifat Yesus dan mesej beliau, keesaan mutlak Allah dan penaklukan semua makhluk kepada-Nya semata-mata.

Ia tidak akan sakit untuk mengetahui; menggunakan kedua-dua hati dan minda dalam mengejar cahaya kebenaran. Bagi kebanyakan orang, bahawa proses carian mungkin berakhir dengan penemuan bahawa / sabitan peribadinya beliau mengenai Yesus sebagai seorang rasul besar Tuhan dan Hamba-Nya dan Nabi adalah tidak yg bersifat setan atau bidaah. Satu mungkin mendapati bahawa dia / dia pula yang lebih benar kepada Allah dan kepada Rasul-Nya, Yesus, dengan mengelakkan salah dogma buatan manusia.

Ini dogma menyinggung perasaan kepada Allah dan kepada Yesus, mengaitkan lain dengan Allah dalam sifat-sifat ketuhanan eksklusif Nya. Sesungguhnya associationism (syirik) adalah dosa besar yang tidak boleh dimaafkan seseorang itu perlu berlepas kehidupan duniawi ini menegaskan di atasnya. Untuk membuat kesimpulan, satu petikan dari firman Allah, al-Quran, seolah-olah sesuai:  “Sesungguhnya telah datang kepada kamu dari Allah yang (baru) cahaya dan Kitab yang terang nyata. Dengan kitab itulah Allah membimbing semua yang mencari keredhaan-Nya ke jalan keselamatan, dan dan mengeluarkan mereka dari kegelapan, dengan izinNya kepada cahaya, dan menunjuki mereka ke jalan yang lurus ”  (5: 17-18).

http://www.sultan.org/articles/pjncd.html

Translate:

Related Post

Konsep ketuhanan dalam agama Sikh  oleh Dr Zakir Naik Sikh adalah bukan yahudi, Aryan, bukan agama Vedik. Walaupun tidak satu agama utama dunia, ia adalah satu cawangan atau caba...
Konsep ketuhanan dalam agama Kristian  oleh Dr Zakir Naik Kristian adalah agama Semitik, yang mendakwa mempunyai hampir dua bilion penganut di seluruh dunia. Kristian berhutang ia menam...
Adakah kitab Veda wahyu Allah ? Soalan:  Jika Allah telah menghantar buku-buku dan ayat-ayat-Nya di setiap tempoh, kemudian yang wahyu telah dihantar ke India? Bolehkah kita mengang...
Konsep ketuhanan dalam agama Hindu  oleh Dr Zakir Naik Yang paling popular di kalangan agama-agama Aryan adalah agama Hindu. 'Hindu' sebenarnya adalah satu perkataan Parsi yang berma...
Nabi Muhammad SAW dalam Bible 1. Nabi Muhammad (saw) di dalam Perjanjian Lama: Al-Quran menyebut dalam Surah Al-Araf  7 ayat 157: "Iaitu orang-orang yang mengikut Rasullah (Muham...
Pengenalan kepada Agama utama Dunia (selain Islam) oleh Dr Zakir Naik PENGENALAN   Salah satu ciri yang membezakan tamadun kita ialah kehadiran sebilangan besar agama dan sistem eti...
Gautam Buddha – Dr Zakir Naik Gautam Buddha by Dr. Zakir Naik https://www.islamawareness.net/Buddhism/gautam.html Gautama Buddha was the founder of Buddhism. His original na...
Isi Kandungan
Keajaiban
Tazkirah
Tokoh
Musuh
Usulul Fiqh
Kesihatan
Ulumul Hadis
Feqah
Aqidah
Sirah
Tamadun
Perubatan
Artikel
Doa & Zikir
Qawaid Fiqhiyyah
Perbandingan Agama
Akhir Zaman
Tanda Kecil Qiamat
Tanda Besar Qiamat
Loading.....
Translate »